Prewencja kryminalna

Kęty. Uwaga na nieuczciwych sprzedawców. Seniorzy dali się wprowadzić w błąd, lecz odzyskali pieniądze i nie stali się dłużnikami.

Dzięki prawidłowej reakcji wnuków oraz interwencji policjantów, para seniorów błyskawicznie odzyskała pieniądze z rąk nieuczciwych sprzedawców. Starsi państwo nie stali się również dłużnikami. Naciągacze za kwotę 10 000 złotych oferowali filtr do wody i osuszacz powietrza o rynkowej wartości ok. 2000 złotych.

Wczoraj (11.01.2024)  wieczorem policjanci z Komisariatu Policji w Kętach interweniowali w jednym z domów jednorodzinnych w Kętach.  Mundurowi zostali wezwani przez   mieszkańców Kęt, którzy ujawnili, że ich dziadkowie zostali wprowadzeni w błąd przez parę nieuczciwych sprzedawców. Domokrążcy oferowali do sprzedaży filtry i osuszacze powietrza w „promocyjnej cenie”  10 000 złotych. Seniorzy dali się zwieść słuchając o „cudownych” właściwościach sprzętu, więc podpisali umowę w ramach której gotówką wpłacili 5 000 złotych. Pozostałe 5 000 złotych miało zostać  przez nich spłacone w miesięcznych ratach.

W chwili, gdy o tej transakcji dowiedzieli się wnukowie natychmiast sprawdzili cenę urządzeń w Internecie. Ustalili, że ich wartość to około 2 000 złotych. Sprzedawcy od razu stwierdzili, że umowa została zawarta, więc nie da się już jej rozwiązać. W związku z tym wnukowie wezwali policjantów. Mundurowi wylegitymowali sprzedawców, którymi okazali się mieszkanka i mieszkaniec powiatów łódzkiego oraz poznańskiego, a następnie wyjaśnili, że zgodnie z prawem od umowy podpisanej poza siedzibą firmy klient może odstąpić w terminie 14 dni. Nieuczciwa para zwróciła seniorom pieniądze, przyjęła pisemne oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a następnie zabierając sprzęt opuściła posesję białym fiatem ducato.

Policja i Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów apelują o rozwagę i ostrożność:

Osoby starsze stanowią liczącą się grupę konsumentów. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń przez nieuczciwych sprzedawców. Podmioty te zachowują się nieetycznie wobec seniorów w celu uzyskania korzyści finansowych. Chodzi o przypadki przekonywania do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie seniora do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Aby uniknąć straty pieniędzy zachęcamy do poznania Praw Konsumenta dostępnych na stronie UOKiK: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/prawo-do-informacji/sprzedaz-poza-lokalem-i-na-odleglosc/

Powrót na górę strony